Bejelentés



szolnokiradiosclub

MENÜ

Ingyenes Angol online nyelvtanfolyam kezdőknek és újrakezdőknek. Ráadásul most megkapod ajándékba A Hatékony Angol Tanulás Titkai tanulmányom.







swr

Az SWR mérő, és működési elve:

Az SWR az angol állóhullám arány rövidítése. (Standing Wave Ratio) Az SWR mérő a tápvonalak illesztési viszonyairól ad tájékoztatást. Magáról az antennáról sajnos nem. Csupán abban lehetünk biztosak, hogy a rádió adóvégfokozatán jó vagy rossz az illesztés. (50 ohm) Ha egy tápvonal lezárása nem pontos, akkor azon állóhullámok alakulnak ki, mert a terheléstől (antenna) a hullám egy része visszaverődik. A haladó és visszavert hullám megkülönböztethető, mert a visszavert hullám esetén az E vektor 180 fokot fordul, ha az adóvégfokozat kimenő ellenállása nem egyezik meg a terhelés ellenállásával. Ekkor az antennától a rádió által leadott RF energia egy része visszaverődik. Ez egy nemkívánatos állapot, mert a teljes teljesítmény nem a terhelésen lép fel. Tehát nem kerül lesugározásra az összes befektetett energia. Ha pl:. egy adó kimenetére még külön egy végfokot kapcsolunk, ugyanolyan fontos, hogy az adóból kivehető teljesítmény lehetőleg teljesen a végfok meghajtására fordítódjon. Tehát a rádió és a "batyu" között is illendő megmérni az SWR értéket. Vételben is lényeges az illesztés. Itt ugyanolyan veszteségek léphetnek fel mint adásnál, csupán csak az irány más. Vételnél az antenna az "adó" Az érzékeny vevő bemenetének pontosan kell illeszkedni az antennától lehozott tápvonalhoz. Tápvonalak hosszának megváltoztatása során, például meghosszabbítás után szintén célszerű az illesztettséget ellenőrizni. Mindezekre alkalmasak az SWR mérők. Vannak egyszerűbbek, bonyolultabbak, analóg, vagy digitális. Fontos tudni, hogy az SWR mérő egy bizonyos hullámellenállásra készül. Csak ilyen hullámellenállású (rádióknál általában 50 ohm) bemenetek illetve kimenetek közé lehet beiktatni őket. Az SWR mérők konstrukciós kialakításuk alapján bizonyos teljesítményhatárok között képesek csak működni. Nagy teljesítményű végfokozatokhoz kialakított SWR mérők nem elég érzékenyek kézi rádiók illesztésének értékelésére, az érzékenyebbek pedig meghibásodhatnak a rajtuk átengedett nagyobb teljesítményektől, mert túl sok energiát vesznek át a tápvonalból. Az SWR mérők iránycsatolóinak mérete alkalmazkodik a hullámhosszhoz. Ezért a rövidhullámú sávokra készült SWR mérők nem optimálisak az URH sávokra. A 144 és 432 MHz sávokra is érdemes külön SWR mérőt használni.

Mit nevezhetünk túl nagy SWR értéknek

Általánosan elmondható, hogy kettes SWR értékig simán lehet rádiózni az amatőr gyakorlatban. Most sokan biztos felkapják a fejüket, hogy kettes? Miket ír ez ide. Nem sok az egy kicsit? A válasz NEM bár soknak tűnik viszont ekkora értéknél kereken 11% még csak a veszteség. Tehát ha van egy 5 wattos rádiónk és kettes SWR értékkel dolgozunk, akkor kb 0.5 Watt az a teljesítmény ami veszendőbe megy. 1.5 SWR-nél ez a veszteség már csak három százalék!. Ilyenkor kb 0.15 Watt ami kárba veszik. Ha pedig még lejeb megyünk pl 1.2 SWR értékre itt pedig már csak 40mWatt lesz a disszipáció. Viszont tény, hogy terhelés nélkül (antenna) még rövid időre se kapcsoljuk adásra a rádiót, mert a végfokozat ilyenkor nem képes leadni a teljesítményt, és elvándorolhat a félvezetők örök vadászmezejére.

Mit találunk az műszeren

Minden készüléken általában megtalálhatóak a következő dolgok. Két ajzat ahová a rádiót illetve az antennát kell csatlakoztatni TX és ANT felirattal. Továbbá találunk még egy KALIBRÁCIÓS potmétert, egy FWD és REV váltó kapcsolót. Illetve különböző méréshatárokra való kapcsolót. Általában 2, 20, és 100Watt. És egy deprez műszert vagy LCD kijelzőt az értékek leolvasásához.

A mérés menete

Érdemes először magát a koax kábelt megvizsgálni, ez úgy tudjuk a legegyszerűbben megcsinálni, ha fogunk egy 50 ohmos műterhelést pl: kis teljesítményre pont jók a régi PC-s hálókártyák lezáró ellenállásaik :) De persze használhatunk rendes műterhelést is. Ha ez megvan akkor csatlakoztassuk rá a koax kábel végére az antenna helyére. Most kössük össze a rádiót és az SWR műszert a megfelelő módon. TX-hez a rádiót, ANT-hoz pedig a koax kábelünket amin a végén ott a lezáró műterhelés. Ha ez megvan akkor a megfelelő méréshatárba kapcsoljuk a műszert, és kezdjünk neki a mérésnek. Az SWR mérőn az irányváltó kapcsolót tegyük FWD állásba. Most kapcsoljuk adásra a rádiót és a műszeren a KALIBRÁCIÓS potmétert tekerjük CAL állásba vagy a műszer végkitérésébe. Ha ez megvan engedjük el a PTT gombot. Most kapcsoljunk át REV állásba. Kapcsoljunk ismét adásra. Ha minden okés, tehát a koax kábel illetve a műterhelés jó akkor nem szabad visszavert teljesítménynek lennie. Ez a teszt arra jó hogy megnézzük jó e a tápvonalunk. Most szedjük le a műterhelést az koaxról és tegyük rá az antennát. A mérési folyamatot kezdjük el. ilyenkor már magát az antennát vizsgálhatjuk. :) Fontos! Ha az SWR műszerünk képes POWER mérésre is azt csak MŰTERHELÉSEN végezzük! Ha antennán csináljuk félrevezethetjük magunkat!











Ingyenes honlapkészítő
Profi, üzleti honlapkészítő
Hirdetés   10
Végre értem amit angolul mondanak nekem, és megértik amit mondok.

KÖSZÖNÖM NOÉMI!